مبتلایان به فشار خون بخوانند

امروزه بسیاری از متخصصین و سازمانهای بهداشتی ورزش را برای کنترل فشار خون یشنهاد می کنند.

در ادامه شیوه های صحیح ورزش در افراد با درجات مختلف فشار خون شامل:

  1. افراد با فشار خون بیشتر از ۱۴۰/۹۰
  2. افراد دارای فشار خون ۸۹-۸۵ / ۱۳۹-۱۳۰
  3. افراد با فشار خون نرمال :کمتر از ۱۳۰/۸۴

جالب است بدانیم که اجرای ورزشهای هوازی در بیماران مبتلا به فشار خون فشار سیستولیک را ۴٫۹ تا ۱۲ میلی متر جیوه و فشار دیاستولی را ۳٫۴ تا ۵٫۸ میلی متر جیوه کاهش می دهد

در ابتدا با انواع فعالیتهای ورزشی آشنایی پیدا کنیم

ورزش هوازی چیست:

هر گونه ورزشی که فعالیت قلب، ریه‌ها و عضلات شما را زیاد کند تا شما مدت زمان بیشتری به ورزش ادامه دهید، هوازی محسوب می شود

نمونه‌های ورزش‌ های هوازی عبارتند از: رکاب زدن، دویدن، شنا کردن، پیاده‌روی، کلاس‌های ورزشی ایروبیک، و …

فشار خون و ورزشورزش هوازی نه تنها به تناسب اندام کمک می‌کند، بلکه مزایای شناخته‌شده‌ای برای سلامتی جسمی و روحی دارد.

این گروه از فعالیتهای ورزشی، به جلوگیری یا کاهش احتمال ابتلا به برخی از سرطان‌‌ها، دیابت، افسردگی، بیماری‌های قلبی‌عروقی و پوکی استخوان کمک می‌کند.

تمرینات قدرتی و مقاومتی چیست؟

تمرین ایزومتریک شامل اعمال نیرو به وسیله عضلات علیه یک مقاومت ثابت ، می‌باشد و در حین انجام آن طول عضله ثابت مانده اما حداکثر فشار در آن پدید می‌آید.

طی تمرینات ایزومتریک، عضلات شما تحت فشار قرار می‌گیرند، اما حرکتی نمی‌کنند. به عنوان مثال فرض کنید که کف دست‌های خود را به مدت ۱۰ ثانیه به هم محکم فشار می‌دهید. شما فشار را در عضلات سینه و بازو حس می‌کنید.

 

در چنین شرایطی، فیبرهای عضلانی فعال می‌شوند، اما از آنجایی که نیروی برابر به هم وارد می‌کنند، هیچ عضله‌ای تکان نمی‌خورد.

انجام تمرینات ایزومتریک به تبحر و آگاهی کامل نیاز دارد، چرا که به عنوان مثال این تمرینات فشار خون سیستولیک را به صورت نیزه ای بالا برده و بدینگونه می‌توانند عامل بالقوه بالابردن ریسک حوادث قلبی عروقی گردند

حرکات ورزشی دینامیک:

نرمشهای دینامیک همان کشش هایی هستند که بسیاری از ما به انجام آن ها عادت داریم. از حرکت زانو بلند گرفته تا اسکوات پرشی، لانج چرخشی و حرکت بلند کردن پا به سمت سینه.

حرکات کششی دینامیک بدن شما را حتی سریع تر از یک فعالیت هوازی سبک مانند پیاده روی یا دویدن روی تردمیل گرم می کند. بنابراین انجام آنها قبل از تمرینات ورزشی، بدن شما را به سطح مطلوبی از آمادگی می رساند.

 

مبتلایان به فشار خون: پیشنهاد خط اول ورزشهای هوازی می باشد و اجرای ورزشهای مقاومتی با شدت خفیف تا متوسط(دینامیک یا ایزومتریک) در خط دوم پیشنهاد ما برای شماست

در صورت صلاحدید پزشک معالج شما اجرای همزمان ورزشهای مقاومتی و هوازی بلامانع است چرا که نرمشهای مقاومتی سوخت و ساز بدن شما را فعالتر خواهد کرد

افراد دارای فشار خون ۸۹-۸۵ / ۱۳۹-۱۳۰ : ورزشهای مقاومتی دینامیک خط اول پیشنهادی سازمانهای معتبر پزشکی جهان است چرا که بیشترین تاثیر را در کاهش فشار خون خواهد داشت.

در صورت وجود ریسک فاکتورهای متعدد قلبی عروقی اجرای همزمان ورزشهای هوازی و ورزشهای مقاومتی دینامیک فواید بیشتری خواهد داشت.

افراد دارای فشار خون نرمال: اجرای ورزشهای مقاومتی ایزومتریک در تمام بیمارانی که سابقه خانوادگی فشار خون، سابقه ابتلا به فشار خون بارداری، افراد چاق و دارای اضافه وزن که در حال حاضر فشار نرمال دارند پیشنهاد می شود

طبق متاآنالیزهای انجام شده، ورزش های هوازی هم در این گروه، فواید مشابهی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مترجم هوشمند سایت