آتنولول یا لوزارتان؟؟

قرص آنتولول بهتره یا لوزارتان؟

هر دو این داروها، سابقه موفقیت آمیزی در کنترل فشار خون بالا را دارند و با فاصله زمانی یک دهه از هم هر دو به تایید سازمان FDA رسیده اند. از آنجایی که بر روی قسمت های مختلف سیستم تنظیم فشار خون در بدن تاثیر دارند، ممکن است در شرایط و بیماری های مختلفی تجویز شوند. تاثیر لوزاتان و آتنولول در کنترل فشار خون بالا، طی آزمایشات بالینی مختلفی مورد مطالعه قرار گرفته است. هر دو آن ها، تاثیر مشابهی بر روی کاهش فشار خون دارند.

یک گزارش متا آنالیز انجام شده در سال ۲۰۰۴ بر روی لوزارتان، نشان داد که این دارو تاثیرات کاهش فشار خون را در عرض یک هفته پس از درمان نشان می دهد. همچنین، به نسبت سایر داروهای کنترل فشار خون، عوارض جانبی کمتری دارد، به خصوص در مورد تولید سرفه، که معمولا در داروهای مهارکننده ACE شاهد آن هستیم. به دلیل اثربخشی بالای آن، این دارو به یکی از موثرین داروهای مسدود کننده گیرنده های آنژیوتانسین II در سراسر دنیا تبدیل شده است و به طور گستره در همه جای دنیا تجویز می شود.

از سوی دیگر، طی بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۶، ثابت شد که آتنولول در درمان فشار خون بالا و پیشگیری از حملات قلبی یا سکته، موثرتر از دارونماها اثر می کند. در حالی که زمانی آتنولول، گزینه اصلی برای درمان قطعی فشار خون بالا بود، اما تحقیقات انجام شده بعدی نشان داد که استفاده از داروهای کلاس ARBs یا مهارکننده های ACE بهتر از مسدودکننده های بتا مانند آتنولول برای پیشگیری اولیه عمل می کنند. با این حال، تحقیقات بسیاری نشان داده اند که وقتی این دارو در کنار سایر داروهای کنترل فشار خون مانند ARB یا دیورتیک استفاده می شود، نتایج قلبی عروقی بهتری به نسبت درمان با هر کدام از این داروها به تنهایی را نشان می دهد. اما در کل اگر بخواهید فقط دارو را برای کاهش فشارخون  استفاده کنید،   لوزارتان  داروی بهتری نسبت به آنتولول  است.

لوزارتان چیست؟

لوزارتان با نام عمومی Cozaar، یکی از داروهایی است که به عنوان مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II (ARBs) شناخته می شود. این دارو به نسبت داروهایی که قبلا برای کنترل فشار خون استفاده می شد به نام بتا بلوکرها، مانند آتنولول، تاثیر بهتری دارد.

لوزارتان در چه شرایطی تجویز می شود؟

لوزارتان، برای درمان برخی از بیماری های قلبی و عروقی استفاده می شود، از جمله:

قرص لوزارتان برای درمان بیماری ها

برای کنترل فشار خون بالا،در  بهترین زمان مصرف قرص لوزارتان۲۵ از این دارو استفاده کنید . آنژیوتانسین II، یک ماده شیمیایی در بدن است که باعث انقباض بافت ماهیچه ای اطراف رگ های خونی می شود. این انقباضات باعث باریک شدن عروق خونی و در نتیجه افزایش فشار خون می شود. لوزاتان از بروز این انقباضات جلوگیری می کند، و به عروق خونی اجازه می دهد که گشاد شوند و از این طریق فشار خون کاهش را کاهش می دهد.

آنژیوتانسین II، هورمونی است که نقض بسزایی در عملکرد کلیه ها، تعادل مایعات بدن و انقباضات عروق ایجاد می کند. همه اینها، فرآیندهای اصلی برای حفظ سلامت قلب هستند. تحقیقات نشان داده است که در بیماران مبتلا به فشار خون بالا میزان آنژیوتانسین II در بدن آن ها بیشتر است یا اینکه نسبت به اثرات آن حساسیت بیشتری دارند. از این رو، با کنترل فعالیت هورمون آنژیوتانسین II، لوزارتان می تواند جلوی افزایش فشار خون را گرفته و به بیماران در کنترل وضعیت سلامت قلب و عروق خود کمک می کند.

موارد منع مصرف لوزارتان و آتنولول

این داروها نیز مانند: سایر داروهای کنترل فشار خون ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. در صورتی که پس از مصرف این داروها، تغییرات قابل توجهی در سلامت بدن خود همچون ضربان قلب کند، فشار خون پایین یا مشکلات کلیوی مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که از داروهای خاصی همچون داروهای مورد استفاده در دیابت (مانند آلیسکیرن) استفاده می کنید، بدون مجوز پزشک نباید از آتنولول و لوزارتان استفاده کنید. پیش از شروع درمان با این داروها، لیست کاملی از داروهای مصرفی خود را به پزشک ارائه دهید. این مساله به دلیل جلوگیری از بروز تداخلات دارویی ضروری است.

چه بیمارانی نباید از آتنولول و لووزارتان استفاده کنند؟

در برخی از بیماری ها، همچون آسم، برونشیت، آمفیزم، بیماری های شدید کبدی یا برخی از اختلالات ریتم قلب، نباید از آتنولول استفاده کرد. همچنین، بیماران مبتلا به بیماری های کلیوی نباید بدون تجویز پزشک از لوزارتان استفاده کنند.

لوزارتان و آتنولول به  طور گستره در کنترل فشار خون مورد استفاده قرار می گیرند و مطالعات بالینی متعددی اثربخشی آن ها را اثبات کرده اند. ممکن است در برخی موارد این دو دارو با هم ترکیب شوند، اما به دلیل بروز اختلالات دارویی احتمالی باید حتما تحت نظر پزشک انجام شود.

هر چند که کارایی یکسانی دارند اما، سازوکار شیمیایی این دو دارو با هم متفاوت است. لوزاتان یک مسدود کننده آنژیوتانسین II (ARB) است که اثرات این هورمون بر روی رگ های خونی را از بین می برد و باعث شل شدن عروق می شود، در حالیکه آتنولول یک مسدودکننده بتا است که با کاهش ضربان قلب، فشار خون را کاهش می دهد.

لوزارتان، معمولا اولین داروی کنترل فشار خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ یا بیماری های کلیوی ناشی از دیابت است. از سوی دیگر، به دلیل برخی از پیامدهای قلبی عروقی آتنولول در مقایسه با سایر داروهای کنترل فشار خون، کمتر از آن به عنوان اولین درمان استفاده می شود. با این وجود، ممکن است همچنان برای برخی از افراد، به خصوص در بیماران مبتلا به آنژین صدری یا آریتمی های خاص، مفید باشد.

عوارض جانبی آتنولول و لوزارتان

عوارض جانبی این دو دارو تا حدی متفاوت هستند، اما معمولا مشکلی ایجاد نمی کنند. عوارض جانبی رایج آن ها عبارتند از سرگیجه و خستگی، اما آتنولول ممکن است همچنین باعث بروز اختلال در عملکرد جنسی نیز شود که در لوزارتان این عارضه را مشاهده نمی کنیم. بسیار ضروری است که بیمارانی که از این داروها استفاده می کنند، فشار خون خود را به طور منظم کنترل کنند و در صورت مشاهده هر گونه واکنش نامطلوب یا بدتر شدن علائم، با پزشک خود مشورت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.