مصرف قهوه و تپش قلب

آیا کافئین قهوه باعث ایجاد تپش قلب می شود؟

یک باور قدیمی در بین مصرف کنندگان و متخصصان سلامت این است که قهوه می تواند باعث ایجاد آریتمی قلبی (ضربان نامنظم قلب) در افرادی شود که به این بیماری مزمن قلبی مبتلا هستند. این باور از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد که افراد در هنگام نوشیدن قهوه تپش قلب را تجربه می‌کنند.قهوه دارای ماده محرک سیستم سمپاتیک قلبی به نام « کافئین » است. مصرف کافئین می تواند موجب افزایش ضربان قلب شود و در زمان مصرف قهوه هم بسیاری از افراد به ویژه افرادی که بصورت منظم از قهوه استفاده نمی کنند، احتمال دارد حملات تپش قلب را تجربه نمایند.

باید توجه داشت که کافئین اضطراب را بالا برده و این موضوع می تواند باعث افزایش استرس افراد شود ولی تاکنون شواهد کمی مبنی بر تشدید قهوه بر روی آریتمی های قلبی مشاهده شده است و برخی مطالعات جدید نشان داده مصرف روزانه 3 تا 4 لیوان قهوه به طور منظم می تواند به کاهش بروز آریتمی های قلبی کمک کند و ریسک برای فیبریلاسیون دهلیزی (ضربان قلب نامنظم و سریع) نیز کاهش دهد.

نکته قابل توجه این است که شدت اثر کافئین روی افراد مختلف متفاوت است و برخی از افراد به دلیل تحریک بالای سیستم عصبی سمپاتیک به اثرات کافئین حسّاس هستند اما مصرف منظم قهوه می تواند تاثیرات آن را روی این افراد نیز متعادل کند.

افراد مسن و زنان باردار به ویژه آن هایی که داروی ضد بارداری خوراکی مصرف می کنند می توانند واکنش های شدیدتری را تجربه کنند. باید توجه داشت قهوه نباید جایگزین داروهایی شود که برای فرد تجویز شده و نیز نباید به عنوان جایگزین ورزش و رژیم غذایی انتخاب شود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.